W czwartek 6 lutego uczniowie klas 0-8 uczestniczyli w warsztatach z Leonardo da Vinci. Uczniowie młodsi i starsi byli podzieleni na grupy ze względu na poziom wiedzy wymaganej przez organizatora warsztatów. Uczniowie mogli się zapoznać z okresem, w którym żył i tworzył słynny wynalazca i mistrz Leonardo, gdzie się urodził, jakie są jego najsłynniejsze dzieła plastyczne i w jakich dziedzinach życia jego wynalazki mają zastosowanie. Starsi uczniowie mogli wykazać się wiedzą historyczną dotyczącą epok oraz z zakresu literatury – przypomnieli, co to znaczy być człowiekiem renesansu. Wiedza z geografii pozwoliła odpowiedzieć na pytania o najsłynniejszych odkryciach XV wieku, z matematyki – koło, kwadrat i trójkąt równoboczny – jak ciało człowieka opiera swoje proporcje na matematyce a wiedza z fizyki (siła odśrodkowa, grawitacja, tarcie) ułatwiła zrozumienie zasad działania 11 z 200 wynalazków zaprojektowanych przez Leonarda da Vinci, a zaprezentowanych nam przez panią prowadzącą.
Uczniowie mogli obejrzeć i uruchomić prototypy machiny oblężniczej, tartaku, automatycznego młotka, kół zębatych, blokady, roweru, karuzeli, łożysk, poddali się eksperymentowi złudzenia optycznego w mini gabinecie luster, anemometru (urządzenia do mierzenia siły wiatru), dźwigu, a także zbudowali most. Warsztaty cieszyły się wielkim zainteresowaniem uczniów, wielu korzystało z możliwości dotykania i wprawiania w ruch eksponatów. Co ciekawe, wszystkie te „zabawki” wykonane były z drewna, czasem z niewielkim dodatkiem sznurka i metalu, a przyciągnęły uwagę swoją pomysłowością i faktem, iż nadal stosujemy je w życiu. Ponadczasowość tych wynalazków jest dowodem niesamowitego umysłu człowieka żyjącego przed 500 laty.
Renata Lewandowska – wychowawczyni klasy 5