Szkoła Podstawowa
im. Juliusza Słowackiego
w Małochwieju Dużym

Dzisiaj jest poniedziałek, 24 czerwca 2024 roku.

Wycieczka do Kazimierza Dolnego

on 28 maj 2024

28 maja uczniowie klasy V i VI oraz Patrycja z klasy VIII i Majka, Karol, Mateusz z klasy VII uczestniczyli w jednodniowej wycieczce do Kazimierza Dolnego, urokliwego miasteczka położonego nad Wisłą. Kazimierz jest niewielkim miastem o ciekawym ukształtowaniu terenu. Liczne wzniesienia i wąwozy dodają uroku temu miejscu, ale też wymagają wysiłku fizycznego od zwiedzających. Na wstępie przewodnik zaprowadził nas do ruin zamku. Poznaliśmy jego historię oraz legendy z nim związane. Kilku chłopców pozwoliło się zakuć w dyby znajdujące się na dziedzińcu budowli. Na wzgórzu poniżej ruin zamku znajduje się kościół, w którym są najstarsze w Polsce zachowane w całości organy.

Następnie udaliśmy się do baszty. Po pokonaniu prawie stu schodków mogliśmy podziwiać panoramę miasta i najbliższej okolicy. Sporym wyzwaniem było wejście na Górę Trzech Krzyży. Jednak warto było się trochę zmęczyć, gdyż widok z tego miejsca jest przepiękny. Niezwykle wygląda też wąwóz, do którego udaliśmy się w następnej kolejności. Zwiedzanie Kazimierza zakończyliśmy na Rynku. W jego centralnej części znajduje się studnia kryta gontem. Legenda głosi, że ten, kto napije się z niej wody, będzie często wracał do Kazimierza. Korzystaliśmy z niej również dlatego, że było gorąco, a woda gasiła nasze pragnienie. Na Rynku zwracają też uwagę piękne kamienice renesansowe. Najpiękniejsze zbudowane zostały z białego kamienia z okolicznych kamieniołomów.
Na Rynku był czas na odpoczynek i zakup pamiątek. Natomiast ostatni punkt wycieczki stanowił godzinny rejs statkiem po Wiśle – niektórzy płynęli po raz pierwszy, dlatego towarzyszyły im spore emocje. W drodze powrotnej do szkoły była godzinna przerwa na posiłek. Wycieczka się udała. Uczniowie wykazali się dużym zdyscyplinowaniem i odpowiedzialnością, za co dostali sporo pochwał. Na pewno wzbogacili swoją wiedzę na temat Kazimierza Dolnego – jego historii, ukształtowania terenu i położenia. Mogli też dostrzec piękno naszego kraju. Niewątpliwie wszyscy miło spędzili czas i w dobrych humorach wrócili do domów.